Gelintar
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Create a Shvoong account from scratch

Already a Member? Daftar Masuk!
×

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

OR

Not a Member? Daftar Diri!
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

Definisi Solat

oleh: kumpulanistilahcom    
ª
 
Kata solat berasal dari bahasa Arab yang bererti doa. Perkataan solat dalam Bahasa Arab bererti doa memohon kebajikan dan pujian, sedangkan secara hakikat mengandungi Definisi, berhadap hati (jiwa) kepada Allah dan mendatangkan takut kepada-Nya, serta menumbuhkan di dalam jiwa rasa keagungan, kebesaran dan kesempurnan kuasa-Nya.
Menurut istilah fiqh solat adalah bentuk ibadah yang terdiri atas gerakan-gerakan, ucapan-ucapan, yang bermula dengan takbiratul ikram dan diakhiri dengan salam dengan syarat-syarat tertentu. Pelaksanaan solat hukumnya wajib bagi setiap muslim dan muslimah sehari semalam lima waktu, iaitu zuhur, asar, maghrib, isya, dan subuh yang kelimanya disebut solat fardu.
Disamping solat lima waktu, diwajibkan pula kepada setiap muslim bersolat Jumaat iaitu solat berjemaah yang dilakukan pada waktu zuhur dua rakaat atau didahului dengan khutbah. Disamping itu ada pula solat-solat sunat seperti solat sunat rawatib, solat Aidil Fitri, Solat Eidul Adha, solat Dhuha dan lain-lain.
Solat bagi orang yang sedang berada di perjalanan atau musafir dilakukan dengan cara jamak dan qasar. Solat bagi orang yang sakit dilakukan dengan cara duduk atau berbaring sesuai dengan kemampuan. Solat dalam kenderaan dilakukan dengan cara duduk di atas tempat duduk di atas kenderaan, rukuk dan sujud dilakukan sebagaimana orang sakit. Apabila arah kiblat diketahui maka pada saat takbiratul ihram badan dan kedua tangan diarahkan kea rah kiblat, selanjutnya menghadap ke arah kenderaan melaju. Apabila tidak diketahui solat dilaksanakan ke arah mana sahaja arah kenderaan.
Solat merupakan kewajipan muslim yang tidak pernah gugur sepanjang akal sehatnya. Sembahyang dilakukan baik dalam keadaan sakit, di perjalanan maupun dalam ketakutan atau perang.
Diterbitkan pada: 10 November, 2010   
Sila Nilai abstrak ini : 1 2 3 4 5
Terjemahkan Hantar Link Cetak

New on Shvoong!

Top Websites Reviews

X

.