Gelintar
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Create a Shvoong account from scratch

Already a Member? Daftar Masuk!
×

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

OR

Not a Member? Daftar Diri!
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

Pengertian Penyakit Barah Payudara

oleh: boomitvblogspotcom    
ª
 
  • Kanser payudara atau penyakit barah payudara adalah kanser pada jaringan payudara. Ini adalah jenis kanser yang paling umum yang dialami kaum wanita. Kaum lelaki juga boleh diserang kanser payudara, walaupun kemungkinan lebih kecil dari 1 di antara 1000.
    Rawatan yang paling lazim adalah dengan pembedahan dan jika perlu diteruskan dengan kemoterapi atau radiasi.

    Kanser adalah suatu keadaan dimana sel telah kehilangan kawalan dan mekanisme normalnya, sehingga mengalami pertumbuhan yang tidak normal, cepat dan tidak terkawal.

    Selain itu, kanser payudara (Carcinoma mammae) ditakrifkan sebagai suatu penyakit neoplasma yang ganas yang berasal dari parenchyma. Penyakit ini oleh Word Health Organization (WHO) dimasukkan ke dalam International Classification of Diseases (ICD) dengan kod nombor 17.

    Gejala klinikal

    Gejala klinikal kanser payudara dapat berupa:

    Benjolan pada payudara

    Umumnya berupa benjolan yang tidak sakit pada payudara. Benjolan itu mula-mula kecil, semakin lama akan semakin besar, lalu melekat pada kulit atau menimbulkan perubahan pada kulit payudara atau pada puting susu.
    Hakisan atau Jangkitan kulit puting susu

    Kulit atau puting susu tadi menjadi tertarik ke dalam (retraksi), berwarna merah muda atau kecoklat-coklatan sampai menjadi oedema hingga kulit kelihatan seperti kulit oren (peau d'orange), mengecut, atau timbul borok (ulkus) pada payudara. Kudis itu semakin lama akan semakin besar dan mendalam sehingga boleh menghancurkan seluruh payudara, sering berbau busuk, dan mudah berdarah. Ciri-ciri lain di antara lain:

    1. Pendarahan pada puting susu.
    2. Rasa sakit atau sakit pada umumnya baru timbul apabila tumor sudah besar, sudah timbul kudis, atau bila sudah muncul metastase ke tulang-tulang.
    3. Kemudian timbul pembesaran kelenjar getah bening di ketiak, bengkak (edema) pada lengan, dan penyebaran kanser ke seluruh tubuh (Handoyo, 1990).

  • Kanser payudara banyak sangat mudah dikenali dengan mengetahui kriteria operbilitas Heagensen sebagai berikut:

    1. terdapat edema luas pada kulit payudara (lebih 1/3 luas kulit payudara);
    2. adanya nodul satelit pada kulit payudara;
    3. kanser payudara jenis mastitis karsinimatosa;
    4. terdapat model parasternal;
    5. terdapat nodul supraklavikula;
    6. adanya edema lengan;
    7. adanya metastase jauh;
    8. serta terdapat dua dari tanda-tanda locally advanced, iaitu ulserasi kulit, edema kulit, kulit terfiksasi pada dinding toraks, kelenjar getah bening aksila berdiameter lebih 2.5 cm, dan kelenjar getah bening aksila melekat satu sama lain.

    Keluarnya cairan (Nipple discharge)

    Nipple discharge adalah keluarnya cecair dari puting susu secara spontan dan tidak normal. Cecair yang keluar disebut normal apabila berlaku pada wanita yang hamil, menyusui dan pengguna pil perancang. Seorang wanita harus berwaspada apabila dari puting susu keluar cecair berdarah cecair cair dengan warna merah atau coklat, keluar sendiri tanpa perlu memicit puting susu, berlangsung terus menerus, hanya pada satu payudara (unilateral), dan cecair selain air susu.
    Diterbitkan pada: 03 September, 2012   
    Sila Nilai abstrak ini : 1 2 3 4 5
    Terjemahkan Hantar Link Cetak

    New on Shvoong!

    Top Websites Reviews

    X

    .