Gelintar
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Create a Shvoong account from scratch

Already a Member? Daftar Masuk!
×

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

OR

Not a Member? Daftar Diri!
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

Rerumah Shvoong>Perubatan & Kesihatan>Perubatan Siasatan>Pokok SENDUDUK " Misteri Alam " Banyak Khasiatnya.

Pokok SENDUDUK " Misteri Alam " Banyak Khasiatnya.

oleh: MasterOO    
ª
 
KHASIAT SENDUDUK :-

* Senduduk adalah antara rahsia alam yang menjadi penawar kepada pelbagai penyakit dan masalah kesihatan anatranya adalah :-

1. Apabila anda mengalami cirit birit - Ambilkan pucuk senduduk yang masih muda, makanlah sebagai ulam InsyaAllah Cirit Birit akan segera hilang.

2. Masalah keputihan bagi kaum wanita - Keringkan daun senduduk dan direbus bersama dengan halia, sedikit gula dan bonglai, biarkan suam dan minumlah airnya

3. Menghilangkan bintik-bintik cacar - Ambilkan akar senduduk giling bersama daunnya, kemudian tampalkan pada cacar atau parut cacar ianya akan beransur-ansur hilang

4. Melegakan luka - Ambilkan buah senduduk yang masak picit atau perah airnya sapukan pada bahagian luka, darah akan segera berhenti dan luka akan segera pulih.

5. Bagi wanita yang baru lepas bersalin - Keringkan akar senduduk kemudian rebus dan diminum sepanjang dalam pantang, hasilnya luka lepas bersalin akan segera sembuh dan mengecut sekaligus mengetatkan semula rahim

6. Mengatasi Buasir - Rebuskan akar, daun dan batang senduduk dan minum airnya. Ia menjadi penawar kepada buasir.

7. Melegakan Sakit Gigi - Rebus daun batang dan akar senduduk biarkan suam . Gunakan untuk berkumur, insyaAllah sakit gigi akan mereda.

8. Membuang angin, lenguh sendi urat dan tulang - Air rebusan dari akar, batang dan daun dibuat mandian . Badan akan terasa lebih segar lenguh sendi tulang dan angin akan segera menghindar.

* Buah senduduk boleh dimakan, ianya manis seperti buah cery. Biasanya ia menjadi kegemaran burung yang menumpu dimana kawasan yang dipenuhi pokok senduduk.

* Jika anda ingin merebus pucuk betik untuk dibuat ulam atau kerabu, campurkannya dengan sedikit daun senduduk. Rasa pahit pucuk betik akan berkurangan.

* Daun senduduk yang tua dimana bahagian bawahnya yang kasar boleh digunakan untuk mengilatkan kuku dengan menggosokkannya pada kuku.

* Bunga senduduk yang sedang mekar boleh melembutkan kulit muka. Rendamkan bunga senduduk pada air dan jadikan air basuh muka, biarkan 10 minit kemudian bilas dengan air suam. Kulit muka akan berseri dan kelihatan segar

* Jika anda ditumbuhi bisul, biarkan ianya matang , apabila kelihatan mata bisul mulai menjojol, tumbukkan daun senduduk tampalkan pada bisul, ianya segera memecahkan bisul dan kemudian mengecutkan bisul tersebut.

- Begitulah antara kehebatan senduduk yang tumbuhnya kelihatan terbiar dimerata tempat.Sebaiknya anda menanamnya sepasu pokok senduduk dirumah untuk pelbagai kegunaan dikala kecemasan.

- Untuk mendapatkan hasil yang lebih baik , segala teknik herba hendaklah dijadikan amalan serta memohon keizinan dari Allah S.W.T dikala mengambil tumbuhan ini untuk dijadikan ubat dan penawar . Jangan lupa Membaca surat Fatihah dan selawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w sebelum menggunakannya. Segala-galanya adalah dengan izin Allah S.W.T. Jika diizinkan olehnya maka kita sebagai manusia hambanya ini akan mendapat kesembuhan darinya.

* Untuk anda mendapatkan sebungkus akar senduduk & dedaunannya yang telah dikeringkan
untuk tujuan kesihatan anda. Emailkan kepada : managro50@yahoo.com

- Hargailah tumbuhan alam, sebelum kita ingin mendapat khasiat kelebihannya -

" HEBAT, SESUNGGUHNYA HEBAT "

Salam dari managro
Diterbitkan pada: 10 April, 2010   
Sila Nilai abstrak ini : 1 2 3 4 5
Terjemahkan Hantar Link Cetak

New on Shvoong!

Top Websites Reviews

X

.