Gelintar
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Create a Shvoong account from scratch

Already a Member? Daftar Masuk!
×

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

OR

Not a Member? Daftar Diri!
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

Rerumah Shvoong>Perubatan & Kesihatan>Pembedahan Ortopedik>Ketahui punca dan solusi Kaki X dan Kaki O

Ketahui punca dan solusi Kaki X dan Kaki O

oleh: SuriaHana    
ª
 

Ketahui punca dan solusi Kaki X dan Kaki O


Kaki yang berbentuk X dan O memang banyak dialami masyarakat terutama kanak-kanak. Kaki X dan Kaki O atau juga disebut knock knee dan Bow legs adalah masalah yang dialami pada bahagian tulang kaki.

Kaki X adalah kondisi kaki pada bahagian bawah terarah ke luar sehingg terlihat berbentuk X. Lutut pula saling menyentuh dan pergelangan kaki terpisah.Saat berjalan tungkai kaki tidak rapat pada lantai dengan sempurna.Penderita ini juga biasa mengalami sakit pada bahagiaan lutut anterior dan medial. Manakala Kaki O adalah kondisi kaki pada bahagian lutut terpisah dan pergelangan kaki bertemu sehingga terlihat seperti bentuk O.

Pada dasarnya, kondisi kaki bengkok memang biasa dialami oleh bayi kerana keadaan tulang bayi yang masih lembut. Antara punca terbentuknya kaki X dan Kaki O adalah

1) Posisi tidur yang salah ( tertiarap seperti katak).Dalam jangka waktu yang lama dapat mengakibatkan gangguan rotasi dan bentuk tungkai.

2) Posisi duduk yang salah ( kaki membentuk huruf W )

3) Kebiasaan menggendong/mendukung anak secara menyamping.

4) Memakai lampin pakai buang/popok pada saat belajar berjalan.Sulit menemukan posisi kaki yang stabil.

5) Memakai babywalker bagi anak yang belum cukup kuat menampung berat badan akan menyebabkan ketidakseimbangan kekuatan otot.

Wanita biasanya mengalami bentuk Kaki X kerana mempunyai tulang pelvis yang luas dan paha yang pendek.Manakala bentuk Kaki O biasanya dialami oleh lelaki.

Anak yang mengalami obesity juga cenderung mengalami Kaki O kerana kaki harus menampung berat badan yang berlebihan.

Masalah ini juga terkait dengan penyakit riketsia. Riketsia adalah penyakit gangguan mineralisasi tulang dan kartilago yang disebabkan oleh kekurangan vitamin D, atau kerana abnormalitas metabolisme atau ekskresi fosfat organic.

Bentuk Kaki X dan Kaki O ini bukan saja menyebabkan penderitanya mengalami ketidakselesaan pada kaki, gaya berjalan juga terganggu dan terlihat cacat.Untuk mencegah kelainan kaki anak ibu bapa harus menjaga posisi tidur,duduk dan cara menggendong anak. Rawatan terapi, urutan pada kaki dan memakai kasut khas adalah cara rawatan bagi anak yang mengalami masalah ini agar tidak terus berlanjut hingga mereka dewasa.

(sila beri Nilai )

Diterbitkan pada: 30 Oktober, 2011   
Sila Nilai abstrak ini : 1 2 3 4 5
Terjemahkan Hantar Link Cetak

New on Shvoong!

Top Websites Reviews

X

.