Gelintar
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Create a Shvoong account from scratch

Already a Member? Daftar Masuk!
×

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

OR

Not a Member? Daftar Diri!
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

Jenis-jenis printer

oleh: kumpulanistilahcom    
ª
 
Terdapat 3 macam jenis hasil cetakan printer iaitu
a. Printer dot-matrik
Pencetak ini mempunyai pengetuk-pengetuk kecil berbentuk titin yang dinamakan pin. Pencetak dot matrik 9 pin bermakna pengetuknya 5 titik melintang dan 7 titik dari atas ke bawah. Dot matik 24 pin juga mengetuknya secara berulang-ulang sehingga hasilnya tampak lebih padat. Ia juga boleh menghasilkan cetakan warna dengan sekurang-kurangnya 3 warna. Walaupun high hasilnya kurang bagus, namun kelebihan printer ini adalah sekaligus dapat mencetak pada kertas lebih daripada satu pada kertas karbon.

b. Printer tinta
Bekerja dengan cara menyemprotkan atau menyemburkan tinta yang ada di dalam cartridge ke kertas. Hasil cetakan akan lebih baik dari pada printer dot-matrik kerana lebih halus. Namun hasil semburan ke kertas juga bergantung pada kualiti tinta dan pinter yang digunakan. Keputusan yang kurang bagus akan menjadikan semburan pada kertas tidak cepat kering dan boleh menyebabkan kesan pada kertas.

c. Printer laser
Bekerja seperti mesin fotokopi yang menyemprotkan serbuk tinta dengan model pencahayaan, dan kualiti hasil printer laser paling bagus tetapi harga printer dan serbuk tintanya juga paling mahal.
Diterbitkan pada: 09 November, 2010   
Sila Nilai abstrak ini : 1 2 3 4 5
Terjemahkan Hantar Link Cetak

New on Shvoong!

Top Websites Reviews

X

.