Gelintar
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Create a Shvoong account from scratch

Already a Member? Daftar Masuk!
×

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

OR

Not a Member? Daftar Diri!
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

Rerumah Shvoong>Sains Sosial>Sosiologi>Rahsia miliki aura seri dalam diri

Rahsia miliki aura seri dalam diri

oleh: SuriaHana    
ª
 

Rahsia miliki Aura seri dalam diri.


Wajah yang cantik dan berseri sememangnya menjadi impian setiap wanita. Meskipun telah berusia wajah harus tetap dijaga dan dirawat agar tetap kekal aura seri dan cantiknya.


Selain daripada menggunakan bahan-bahan kosmetik untuk mencantikkan dan menyerikan wajah kita juga boleh mengaplikasi cara alami dan tradisiona luntuk membantu memberikan aura pada wajah.


Salah satunya adalah dengan memanfaatkan tumbuhan herba seperti kunyit. Membuat bedak kuning sangat mudah.Hanya mencampurkan beras yang sudah dihaluskan dengan kunyit mentah yang sudah diparut dengan sediki tair. Sebelum didihaluskan beras hendaklah direndam terlabih dahulu semalaman . Sapukan pada wajah dan tubuh 3 kali seminggu. Hasilnya kulit akan nampak putih dan halus. Kunyit mengandung bahan antioksida yang berfungsi untuk melambatkan proses penuaan kulit. Beras pula dipercaya dapat mengangkat sel kulit mati dan dapat melembutkan serta menghaluskan kulit.


Selain daripada itu kita juga boleh membuat lulur daripada beras. Saya lebih suka menggunakan cara ini untuk menghaluskan dan melembutkan kulit tubuh dan wajah.Caranya adalah beras direndam semalaman kemudian anginkan lebih kurang 20 minit. Selepas itu goreng beras tersebut sehingga menjadi hitam pekat dan sedikit melekat (hangus/gosong). Anda boleh menggunakannya setiap kali sebelum mandi.Oleskannya ke tubuh dan wajah seperti memakai lulur. Diamkan selama 20-30 minit kemudian bilas dengan air. InsyaAllah anda akan berpuas hati dengan hasilnya.


Madu juga adalah salah satu bahan yang efektif untuk digunakan dalam soal penyeri wajah dan tubuh. Meminum madu 1 sendok/sudu setiap pagi sangat baik untuk kesihatan tubuh dan mencantikkan kulit dan melambatkan proses penuaan kulit. Untuk bibir pula oleskan madu pada bibir sambil melakukan pijatan kecil setiap malam sebelum tidur. Bibirakan sentiasa kelihatan merah merona. Jangan lupa minium air putih yang banyak setiap hari. Itu yang paling penting.


Kecantikan tubuh dan seri wajah juga dapat terlihat dengan kita sentiasa tersenyum dan berfikiran positif. Jika anda seorang yang cenderung berfikir negative dan sensitive, cubalah banyakkan tersenyum. Otak tidak dapat berfikir perkara yang bersifat negative disaat kita tersenyum.


Dan yang terakhir adalah dengan Doa. Antara doa yang boleh dipraktikan dalam kehidupan seharian untuk mengekalkan aura seri pada diri adalah selalu membaca ayat 35-38 surat Al waqiah dan surah Al fatihah serta ayat kursi.Tiupkan ke dalam air lalu minum.Niatnya adalah untuk mencantikkan diri. Ini bisa dilakukan selepas solat isyak.


Anda juga boleh mengamalkan doa ini iaitu

“ Wa nuuru yusufa alawajhihil faman roaini yuhibbun,yuhibbun yuhibbun.” Baca sekerap mungkin. Mungkin ketika memakai bedak atau ketika bercermin. Lebih afdal dibaca tiap kali selepas solat.

Semoga semuanya bermanfaat untuk kita semua ok.



(mohon dinilai)

Diterbitkan pada: 03 Oktober, 2011   
Sila Nilai abstrak ini : 1 2 3 4 5
Terjemahkan Hantar Link Cetak

New on Shvoong!

Top Websites Reviews

X

.