Gelintar
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Create a Shvoong account from scratch

Already a Member? Daftar Masuk!
×

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

OR

Not a Member? Daftar Diri!
×

Daftar Diri

Use your Facebook account for quick registration

OR

Daftar Masuk

Sign in using your Facebook account

Rerumah Shvoong>Sains Sosial>Sosiologi>Faktor-faktor penentu keperibadian

Faktor-faktor penentu keperibadian

oleh: boomitvblogspotcom    
ª
 
Faktor-faktor penentu keperibadian
Faktor keturunan

Keturunan merujuk pada faktor genetik seorang individu. Tinggi fizikal, bentuk wajah, gender, temperamen, komposisi otot dan refleks, tahap tenaga dan irama biologi adalah ciri-ciri yang pada umumnya dianggap, entah sepenuhnya atau secara substansial, dipengaruhi oleh siapa orang tua dari individu tersebut, iaitu komposisi biologi, psikologi, dan psikologi bawaan dari individu.

Terdapat tiga asas penyelidikan yang berbeza yang memberikan sejumlah kredibiliti terhadap hujah bahawa faktor keturunan mempunyai peranan penting dalam menentukan keperibadian seseorang. Dasar pertama menumpukan pada penyokong genetik dari perilaku dan temperamen anak-anak. Dasar kedua memberi tumpuan pada anak-anak kembar yang dipisahkan sejak lahir. Dasar ketiga meneliti konsistensi kepuasan kerja dari masa ke masa dan dalam pelbagai situasi.

Kajian terhadap anak-anak memberikan sokongan yang kuat terhadap pengaruh dari faktor keturunan. Bukti menunjukkan bahawa sifat-sifat seperti perasaan malu, rasa takut, dan agresif dapat dikaitkan dengan ciri-ciri genetik bawaan. Penemuan ini mengemukakan bahawa beberapa sifat keperibadian mungkin dihasilkan dari kod genetik sama yang memperanguhi faktor-faktor seperti tinggi badan dan warna rambut.

Para penyelidik telah mengkaji lebih dari 100 pasangan kembar yang dipisahkan sejak lahir dan dibesarkan secara berasingan. Ternyata penyelidik mencari kesamaan untuk hampir setiap ciri perilaku, ini menandakan bahawa bahagian variasi yang signifikan di antara anak-anak kembar ternyata berkaitan dengan faktor genetik. Kajian ini juga memberi kesan bahawa persekitaran penjagaan tidak begitu mempengaruhi perkembangan keperibadian atau dengan kata lain, keperibadian dari seorang kembar yang dibesarkan di keluarga yang berbeza ternyata lebih mirip dengan pasangan kembarnya dibandingkan keperibadian seorang kembar dengan saudara-saudara kandungnya yang dibesarkan bersama-sama .

Faktor persekitaran

Faktor lain yang memberi pengaruh cukup besar terhadap pembentukan karakter adalah persekitaran di mana seseorang tumbuh dan dibesarkan; norma dalam keluarga, rakan, dan kumpulan sosial; dan pengaruh-pengaruh lain yang seorang manusia boleh alami. Faktor persekitaran ini mempunyai peranan dalam membentuk keperibadian seseorang. Sebagai contoh, budaya membentuk norma, sikap, dan nilai yang diwarisi dari satu generasi ke generasi seterusnya dan menghasilkan konsisten dari semasa ke semasa sehingga ideologi yang secara intens berakar di suatu budaya mungkin hanya mempunyai sedikit pengaruh dalam budaya yang lain. Misalnya, orang-orang Amerika Utara mempunyai semangat ketekunan, kejayaan, pertandingan, kebebasan, dan etika kerja Protestan yang terus tertanam dalam diri mereka melalui buku, sistem sekolah, keluarga, dan rakan, sehingga orang-orang tersebut cenderung bercita-cita tinggi dan agresif apabila dibandingkan dengan individu yang dibesarkan dalam budaya yang menekankan hidup bersama individu lain, kerja sama, serta mengutamakan keluarga daripada pekerjaan dan karier.
Diterbitkan pada: 05 September, 2012   
Sila Nilai abstrak ini : 1 2 3 4 5
Terjemahkan Hantar Link Cetak

New on Shvoong!

Top Websites Reviews

X

.